Vláda Moravské lidové republiky se dne 10. 3. 2024 usnesla na tom, že se konečně po dlouhých diskusích a plánech postaví síť metra ve městě Brno. Dne 17. 3. 2024 se řešilo metro i na federální úrovni a i tam bylo formálně schváleno.
Metro v Brně bude tzv. Lehké. Tento systém je vhodný právě pro města s půl milionem obyvatel a je možné dělat ostřejší oblouky a snadno se přizpůsobit terénu.
O stavební společnosti ještě není rozhodnuto, ale aktuálně se ministerstvo Svazových a federálních věcí osluvuje různé firmy v rámci EAEHSVP a také se řeší finanční pomoc.
Termín zahájení stavby je určen na 1. 11. 2024, přičemž geologický průzkum začne již 1. 4. 2024 a bude trvat 6 měsíců. Termín dokončení a otevření metra dosud znám není.
Linka A se začne stavět 1. 11. 2024 a spuštěna bude dne 1. 11. 2037. Celkové náklady na výstavbu linky A budou 74.893.500.000 Kč
Metro Brno bude mít podle finálního třetího plánu 10 linek, které jsou níže v tabulce uvedeny:
Linka | Počet stanic | Délka (km) | Trasa | Výpravní depo linky (linka) |
---|---|---|---|---|
A | 23 | 20,52 | Depo Modřice - Ivanovice | Depo Modřice (A) |
B | 24 | 23,42 | Útěchov - Depo Bosonohy | Depo Bosonohy (B) |
C1 | 25 | 30,96 | Žebětín - Bedřichovice | Depo Dvorska (C) |
C2 | 13 | 17,837 | Bedřichovice - Obřany | Depo Dvorska (C) |
C3 | 24 | 26,23 | Bedřichovice - Technologický park | Depo Dvorska (C) |
D | 24 | 26,56 | Kohoutovice - Depo Chrlice | Depo Chrlice (D) |
E | 21 | 24,39 | Soběšice - Nádraží Šlapanice | Depo Dvorska (C) |
F | 30 | 26,562 | Depo Obřany - Globus | Depo Obřany (F) |
G | 14 | 10,53 | Líšeň, hřbitov - Obřany | Depo Obřany (F) |
H1 | 29 | 23,01 | Technologický park - Nádraží Šlapanice | Depo Dvorska (C) |
H2 | 43 | 36,421 | Nádraží Šlapanice - Nádraží Královo Pole | Depo Dvorska (C) |
Celkem | 269 | 263,211 | 5 dep | |
z toho | 204,863 km tunelů | |||
67 přestupních stanic | ||||
Průměr na linku | 24,4545 | 23,92827 |
Detailní přehled o linkách metra najdete zde.
Metro v Brně bude spadat pod Moravskoslezské dráhy i pod Dopravní podnik města Brna a to ve spravedlivém poměru 50:50. Zisky z provozu metra se tedy budou spravedlivě dělit mezi Moravskoslezské dráhy a DP města Brna.
Všechny tratě a stanice metra budou spravovat Moravskoslezské dráhy a provádět jejich údržbu. Soupravy metra budou spadat pod DP města Brna.